Kompositören
hade bränt upp sin symfoni och gick motvilligt med på Finlandia-Kuvas
filminspelningar på Ainola i oktober 1945. Fotograferna filmade
material med Sibelius på skogsstigen, på en stol av trädrötter
i en skogsglänta kallad ”templet” och vid grinden. Bilderna
inomhus var tagna vid flygeln och i biblioteket där Sibelius
lyssnade till sina verk från skivinspelningar och radiosändningar
om kvällarna. Filmsnutten som tagits vid arbetsbordet är intressant:
Sibelius verkar skriva noter, men pennspetsen står stilla, medan
handen rör sig som för att dölja darrningen.
Sibelius
i sitt hem 1927-1957
Oy Suomen filmiteollisuus. Aho &
Soldan
Jean Sibelius i sitt hem under olika år: först 1945. Sedan
mycket material från år 1927, med finns även Heidi, Margareta
och Aino Sibelius. Till slut begravningen från år 1957.
Via
modemförbindelse
JSibelius_56k.rm
JSibelius_56k.asf
Via
Isdn-förbindelse
JSibelius_isdn.rm
JSibelius_isdn.asf
Via
bredbandsförbindelse, xDSL
JSibelius_xdsl.rm
JSibelius_xdsl.asf
I
december firades kompositörens 80-årsdag. Sibelius gick inte
till jubileumskonserten men tog emot delegationer på Ainola.
Presentutbudet var brokigt: kompositören fick förutom värdepresenter
även till exempel Nokias gummistövlar i vilka han struttade
till köket för att glädja tjänarna. Från de närbelägna gårdarna
skänkte man varor som var värdefulla under ransoneringstiden,
såsom smör, ägg och vetemjöl.
Jean
Sibelius tog emot gäster på Ainola år 1945.
Under
den senare hälften av 1940-talet bevisade Sibelius att "Ainolas
tystnad" inte var helt så tyst som man trott. Under en
enda natt år 1946 komponerade han två nya stycken till ritualmusiken
för frimurarna, Veljesvirsi ('Brödrasången') och Ylistyshymni
('Lovsången'). År 1948 gjorde han korrigeringar i dessa
sånger och flera andra stycken i sin frimurarmusik så att de
kunde tryckas. Han arrangerade även Finlandia-hymnen
för en blandad kör.
Inalles
var Sibelius nöjd med situationen. "Det är underbart att
man får uppskattning redan under sin livstid”, konstaterade
han i en intervju år 1947. ”Det är så många som aldrig får veta
att deras konst har segrat.” Även Aino var nöjd med situationen.
”Under de sista 20 åren förändrades livet i det där ena avseendet,
och i synnerhet 15 år före slutet hade allt klarnat”, berättade
hon senare. Det enda besvärliga var kompositörens benägenhet
att överdriva de minsta negativa recensionerna eller andra fläckar
i sitt rykte som kompositör. Hans tendens att helt i onödan
bekymra sig höll honom vaken och var ansträngande för den närmaste
kretsen.
Först
1948 började Sibelius tala om sin höga ålder och använda detta
som ursäkt för att han tackade nej till flera inbjudningar till
utländska Sibelius-evenemang. Hans privatsekreterare Santeri
Levas ansåg att kompositörens ålderdom börjat detta år, i den
höga åldern av 82 år.
Samma
år gav Sibelius sin enda radiointervju. I intervjun som gjordes
av Rundradions Kalevi Kilpi berättade Sibelius att han tyckte
om både storstäder och skogar. ”Här på Ainola talar denna tystnad",
uttalade Sibelius med pondus. På intervjubandet förmedlas utmärkt
Sibelius förmåga att svara kortfattat, utan att ge någon speciell
information.
Intervju
med Sibelius
Kalevi Kilpis radiointervju 6.12.1948 till programmet "Runo,
sävel, sivellin". Mikrofonbilder från kulturmiljön vid
Tusby träsk.
Intervju
med Sibelius.mp3
Intervju
med Sibelius _56k.rm
Intervju
med Sibelius_isdn.rm
Ett
av de sista offentliga framträdandena i Sibelius liv var tonsättarens
85-årsjubileum på Ainola i december 1950. Blixtljusen sprakade
i synnerhet när republikens president J. K. Paasikivi hälsade
på kompositören. Besöket blev långt, när dessa två elever från
Tavastehus normallyceum försjönk i att gå igenom sina minnen
av 1880-talets lärare och skolkamrater.
Bildkavalkad
(stum)
J.
K. Paasikivis val till president, Helsingfors 400-årsjubileum.
Paasikivi besöker Ainola på Sibelius 85-årsdag. Andra Paasikivi-filmer.
Via
modemförbindelse
Ark25_56k.rm
Ark25_56k.asf
Via
Isdn-förbindelse
Ark25_isdn.ram
Ark25_isdn.asf
Via
bredbandsförbindelse, xDSL
Ark25_xdsl.ram
Ark25_xdsl.asf
Festen
till ära lovordade Olin Downes Sibelius i en jätteartikel i
New York Times. Downes ansåg att Sibelius var 1900-talets stora
neoklassicist och ställde honom än en gång som en frisk motvikt
till de "modernister" och "intellektuella"
som han hånade. Artikeln naturligtvis bara underblåste raseriet
hos Downes' motståndare. På grund av Downes skriverier såg de
Sibelius som urtypen för en konservativ kompositör.

Jean
och Aino Sibelius
I
synnerhet i Tyskland hade Sibelius fallit bort ur modet efter
andra världskriget, och Theodor W. Adorno piskade den unga kritiker-
och kompositörgenerationen till Sibelius-avsky under föreläsningar
på kurser i modern musik i Darmstadt. Man försökte dölja denna
motreaktion för kompositören, men han var väl medveten om det
häftiga ordkriget i kritikerkretsar.
Ännu
1951 sade Sibelius att han höll på att komponera en ny symfoni,
men tvivlade på om han någonsin mera skulle få sina idéer på
papper. Han var fortfarande i stånd till mindre arbeten: under
året blev ett nytt arrangemang av opus 91b färdigt.
Samma
år inleddes Sibelius-veckorna i Helsingfors, och kompositören
tog emot sin musiks tolkar, som Eugene Ormandy, Isaac Stern
och Jussi Björling. Konstnärsbesöken fortsatte under festivalen
under nästan hela 1950-talet. Till exempel besökte Sir Thomas
Beecham Ainola 1954.
Först på hösten detta år erkände Sibelius att det var hopplöst
med det kompositoriska arbetet. "Jag skrev egenhändigt
ett brev till Tali Paul [Adolf Pauls änka]”, berättade han på
hösten 1954. "Det var ett jättearbete. Men fortfarande
drömmer jag om, att ännu kunna komponera." Sibelius fick
också ett nytt arrangemang av Julvisan färdigt.
Jean
Sibelius träffade Eugene Ormandy på Ainola i juni 1951 (på bilden)
och på nytt år 1955.
Ännu
år 1955 tog Sibelius emot Yehudi Menuhin, Philadelphias orkester
och kapellmästaren Eugene Ormandy på Ainola. Samma år i december
skyddade man redan kompositören från offentligheten: 90-årsfesten
firades i familjekretsen.
Enligt
Jussi Jalas var Sibelius sista år till det yttre lika varandra.
”Hans hälsa var god, han läste, promenerade, iakttog naturen
och följde med världens och speciellt musikens händelser via
radion”, skrev Jalas. ”Men kontakten med yttervärlden skedde
närmast när de anhöriga kom och hälsade på. Han tog bara sällan
emot gäster. De enda undantagen var Sibelius-veckans dirigenter
och solister vilkas besök alltid stimulerade och inspirerade
honom.
Privatsekreteraren
Santeri Levas lade märke till att krafterna långsamt började
sina. ”Under de två sista levnadsåren var mästaren inte mera
sig lik. Han satt mycket i sin stol i hörnet av biblioteket.
Vintertid rörde han sig inte alls ute och på sommaren bara när
det var vackert väder.”
Kompositören
talade inte mera med sin sekreterare om komponering. Tragedin
med den åttonde symfonin hade slutat i resignation. Familjen
måste ändå vara på sin vakt, så att sporadisk negativ kritik
eller de minsta fläckar i världsryktet inte gjorde kompositören
deprimerad. År 1952 hade Sibelius varit ifrån sig i veckotal,
när man i Yrjö Suomalainens Robert Kajanus-biografi hade påstått
att Kajanus hade gett Sibelius råd i det kompositionsarbetet.

Kompositören
ängslade sig även för sådana ungdomsarbeten som han ansåg vara
mindre värdefulla. Sibelius skulle troligen ha blivit förskräckt,
om han hade fått veta att man i början av 2000-talet skulle
uppföra och spela in på skiva till och med hans mest anspråkslösa
skisser.