På
sommaren 1939 umgicks makarna Sibelius med planer på en livsförändring,
eftersom Aino Sibelius längtade till sina döttrar i stan. Sibelierna
hyrde en stadslägenhet på Kammiogatan i Tölö i Helsingfors och
flyttade från Ainola i slutet av september. Redan ett par veckor
senare uppmanades helsingforsborna emellertid att sända barnen
bort från staden på grund av angreppshotet från Sovjetunionen.
Sibelius beslöt att återvända till Ainola, där han var värd för
sina döttrar och deras familjer som flytt undan kriget.
Vinterkriget
startade den 30 november när Sovjetunionen anföll Finland. Sibelius
blev erbjuden tillflyktsort i Förenta staterna och Skandinavien,
men den fosterländska kompositören avböjde. ”Dessa utlänningar
förstår ju inte att en finländare inte lämnar sitt land i farans
stund”, kommenterade Aino Sibelius.
Efter
vinterkrigets slut övervägde familjen att flytta till stan igen.
Det skedde hösten 1940. Aino Sibelius trivdes bra, gick ofta på
teater och besökte flitigt sina döttrars familjer. Kompositören
stördes av ljuden i flervåningshuset, även om han trivdes med
promenaderna vid havsstranden.
På
Kammiogatan firades även Sibelius' 75-årsfest. Man lyckades inte
locka kompositören till offentliga festligheter.
Arbetade
Sibelius på Kammiogatan? Kompositören Einar Englund hörde av sin
lärare Martti Paavola att denne skulle ha besökt Kammiogatan år
1940 och fått ta sig en titt i Sibelius kassaskåp. Paavola mindes
att det i skåpet var "flera partitur, bl.a. ett rekviem,
en symfoni, högst troligen den åttonde, och dessutom några symfoniska
dikter".
I
juni år 1941 blev relationerna mellan Finland och Sovjetunionen
igen så ansträngda att föräldrar uppmanades att föra barnen bort
från Helsingfors. Än en gång flyttade makarna Sibelius till Ainola
för att sköta om barnbarnen. Flyttningen blev slutlig. Bostaden
vid Kammiogatan användes ännu ett och ett halvt år för övernattningar
i staden. Den sades upp år 1942. "Jag tycker att det var
ett mycket bra hotell", kommenterade Sibelius senare. Kammiogatan
är nuförtiden känd som Sibeliusgatan.
Fortsättningskriget
började endast ett par veckor efter flyttningen. Sibelius inkomster
från utlandet upphörde, och livsmedelransoneringen drabbade även
folket på Ainola. Produkter från det egna grönsakslandet behövdes
för att göra kosten för de åldrande makarna och deras döttrars
familjer mångsidigare.
Sibelius
internationella ställning förändrades på våren 1942, när Joseph
Goebbels, som ansvarade för nazipropagandan, grundade ett Sibelius-sällskap
i Tyskland. Avsikten var att stärka kulturrelationerna mellan
de två länderna i deras kamp mot Sovjetunionen, möjligen på initiativ
av Finlands utrikesministerium. Sibelius tackade för komplimangen
trots att han förhöll sig kritisk till nazisterna och fördömde
nationalsocialismen och dess rasläror i sin dagbok drygt ett år
senare, i september 1943.
I
Sibelius radiohälsning till Tyskland talas det om ländernas ödesgemenskap
men framhålls Tyskland som "musikens lysande land".
Kompositören sände sin dotter Ruth till öppningsfestligheterna.
Sibelius
radiohälsning till Tyskland
Radiohälsning till Tyskland för grundandet av Sibelius-sällskapet
1942 med repetitioner. Tre tagningar.
Sibelius
radiohälsning till Tyskland.mp3
Sibelius
radiohälsning till Tyskland.mp3
Sibelius
radiohälsning till Tyskland_isdn.rm
Grundandet
av sällskapet väckte pinsam uppmärksamhet i västländerna och försvårade
den Sibelianska musikens ställning i efterkrigstida Tyskland.
"Vad månne kompositören skulle säga om ett dylikt sällskap
om han levde", förundrade man sig i Radio Moskva.
Sibelius
var fortfarande arbetsför. Under år 1942 färdigställde han nya
arrangemang av Julvisan och stycket On hanget korkeat
nietokset. Han hade inte heller gett upp drömmen om att få
åttonde symfonin i skick. "Jag har ett stort verk under arbete
och jag skulle vilja få det färdigt före min död", berättade
han för sin sekreterare i februari 1943. "Men krigets omänsklighet
försvårar mitt arbete. Jag kan inte sova om nätterna, när jag
tänker på det."
I
juni 1943 berättade Sibelius igen för Jussi Blomstedt (senare
Jalas) om sitt nya verk. "För varje symfoni har jag utvecklat
en speciell teknik. Det får inte vara ytligt utan det måste vara
upplevt. När jag arbetar med mitt nya verk, kämpar jag just med
dessa saker." Under samma samtal talade Sibelius illavarslande
om sina skisser. "När jag dör, kom ihåg att alla mina skisser
måste brännas upp. Jag vill inte att någon skriver 'Sibelius letzten
Gedanke' [Sibelius sista tankar] eller liknande. De punkter av
deras samtal som Jussi Jalas tänkte var viktiga skrev han alltid
redan samma dag upp på papperslappar.
Under
året 1943 blev endast ett arrangemang av Forsfararens brudar
färdigt.
I
september 1944 slöt Finland och Sovjetunionen en mellanfred som
visade sig bli bestående. Samma månad skrev Aino Sibelius till
sin vän Lina Boldemann om sin mans liv.
”Han promenerar flera gånger om dagen, och när han, tack vare
sitt temperament, för en stund lyckas glömma det svåra och tryckande,
är han helt förtjusande, just sådan som du vet att han ibland
är”, skrev Aino.
Ännu
i februari 1945 talade Sibelius till sin svärson Jussi Jalas om
”det stora verk som är under arbete”, antagligen åttonde symfonin.
Men år 1945 var kampen om symfonins öde uppenbarligen över. I
augusti 1945 nämnde han att symfonin redan hade blivit ”färdig”
flera gånger och att han också en gång bränt upp verket. Ett par
dagar senare lät han skriva ungefär samma ord till Basil Cameron
i London, men uteslöt meningen om uppbränningen.
Aino
Sibelius bekräftade att man "på 1940-talet” ställt till med
en stor uppbränning på Ainola och att man använde vissa noter
av Sibelius att tända med. Ruths son Erkki Virkkunen besökte huset
efter uppbränningen och märkte hur skakad mormodern var. Sibelius
själv talade om saken för dottersonen lugnt, i en nästan humoristisk
ton. Uppbränningen gjorde hans sinne lättare. ”Efter detta var
min mans väsen lugnare och hans sinnesstämning ljusare. Det var
en lycklig tid”, mindes Aino Sibelius senare.
Kompositionsarbetet
fortsatte ännu efter uppbränningen, ibland med darrande händer
och ögon som var skröpliga av starr på ett större notpapper än
normalt, men oftast bara i den åldrande kompositörens förhoppningar
och tankar. Tystnaden på Ainola hade börjat.

Katarina Ilves, Ruth Snellman, Aino och Jean Sibelius på Ainola
vid slutet av andra världskriget.