Janne flyttade till Helsingfors
tillsammans med sin mamma och sin syster Linda, som började
studierna på ett påbyggnadsinstitut. Lillebror Christian stannade
ännu ett par år i Tavastehus för att fortsätta skolgången hos
mormodern och mostrarna.
Flyttningen från Tavastehus som
hade ett par tusen invånare till Helsingfors vars invånarantal
var cirka 60 000 upplevde Janne som omvälvande. Hans världsbild
höll på att förändras: August Strindbergs roman Röda rummet
hade utplånat en del av ungdomens oskuld, och Janne hade chockerat
sina mostrar med sina religionsfientliga kommentarer.
Snart blev det klart att Janne
inte alls tillbringade sin tid på universitetet. Allt intresse
upptogs av Helsingfors Musikförenings Musikinstitut eller Helsingfors
musikinstitut som Martin Wegelius hade grundat 1882.
På violinlektionerna undervisades
Janne av Mitrofan Wasiljeff, som ansåg sin elev vara ett ”musikgeni”.
Genast den första hösten fick Janne lära sig Viottis och Rodes
konserter. I teori, kontrapunkt och harmonilära började han
undervisas av självaste Martin Wegelius. Rektorn blev snabbt
intresserad av sin elev som redan hade skrivit en ansenlig mängd
kammarmusikverk. Så småningom utvecklades teorilektionerna till
kompositionslektioner, under vilka Wegelius sade att han lärde
sig lika mycket av Sibelius som denne av honom.

Martin Wegelius 1846-1906,
Sibelius lärare
Under vårterminen 1886 började
Sibelius använda sin sjökaptenfarbrors visitkort. ”Jean är nu
mitt musiknamn”, skrev han till sin farbror Pehr den 31 mars.
Det enda som förenade honom med universitetet var violinistuppgifterna
i Richard Faltins Akademiska orkester.

Sibelius violinisttalanger märktes:
den 27 maj 1886 spelade han Davids e-mollkonsert på institutets
vårprov och ackompanjerades på piano av doktor Paulus Leontjeffs
dotter Antonie. I Nya Pressen fick han beröm av kritikern Karl
Flodin "för en långt förd teknik". På vårbetyget fick
Sibelius en rad tior, visserligen måste han nöja sig med en
sjua i pianospel. På musikinstitutets vårutflykt höll Wegelius
ett tal för Sibelius och sade sig hoppas, att denne skulle lyckas
uppnå allt vad Wegelius bara hade drömt om.
Under det andra läsåret tog musikinstitutets
stjärna en ny roll: han började spela den stora konstnären för
första årets studerande Adolf Paul som blev en av hans närmaste
vänner. Till bilden hörde nu cigarrer, alkohol och stora kompositionsplaner.
Under höstsäsongen 1886 uppträdde
han fyra gånger, till exempel som solist i Bériots violinkonsert
nr 7 den 6 november och som solist i Vieuxtemps' Ballad och
Polonäs den 16 december. Ackompanjemanget sköttes av Antonie
Leontjeff. Under vårsäsongen 1887 uppträdde Janne flitigt som
kammarmusiker, men violinvirtuosdrömmarna fick sig en knäck.
Mendelssohnkonsertens andante och final misslyckades på konserten,
och i sin kritik klagade Richard Faltin på den tunna och orena
klangen.
Längre än detta kom Sibelius
inte som violinist. Han spelade i alla fall fortfarande flitigt
i orkestrar samt kammarmusiksammansättningar. Hans lärare i
violinspel blev Hermann Csillag, som kallade honom till andra
violin i institutets stråkkvartett. Hemma spelade Sibelius med
sin bror Christian, som flyttat till Helsingfors, Richard Faltin
den yngre och Ernst Lindelöf i en kvartett som under studieåren
hann öva största delen av Haydns stråkkvartetter samt kvartetter
av Mozart och Beethoven.
På våren 1888 komponerade Wegelius
och Sibelius tillsammans musiken till Gunnar Wennerbergs Näcken.
Richard Faltin den äldre skrev i sin kritik att Sibelius var
ännu mera intressant som kompositör än som violinist. I maj
1888 togs stråkkvartetten eller tema och variationer i ciss-moll
väl emot. Nya Pressens kritiker Karl Flodin lovordade den "sköna
teoretiska förmågan och betydande fantasirikedomen".
På sommaren i Lovisa komponerade
Sibelius ett av sina bästa tidiga kammarmusikverken, Lovisa-trion
i C-dur för piano, violin och cello. I detta skede hade det
blivit klart för Helsingfors musikkretsar att Sibelius i första
hand skulle bli kompositör, inte violinist.
På hösten 1888 hade musikinstitutet
tur, när Wegelius lyckades locka självaste Ferruccio Busoni,
en blivande mästerpianist, tonsättare och kapellmästare, till
lärare i pianospel. Den unge virtuosen blev bekant med Sibelius,
musikinstitutets andra stjärna Armas Järnefelt och Adolf Paul.
Kamratkretsen kallade sig leskoviter efter Busonis hund Lesko
och tillbringade sin tid i Busonis lägenhet och Helsingfors
caféer.

Ferruccio Busoni (1866-1924)
Busoni uppmuntrade Sibelius i
dennes kompositionsarbete. På hösten fick Sibelius också för
första gången sina kompositioner publicerade. Det är frågan
om Serenad till ord av Runeberg. Den publicerades i häftet
Det sjungande Finland II.
På hösten 1888 hände också annat
av betydelse. Armas Järnefelt som han blivit bekant med på musikinstitutet
tog Sibelius som gäst till sin familj, och Janne mötte sin blivande
maka.
Den 17-åriga Aino Järnefelt hade flyttat med sin mor Elisabeth
Järnefelt och sin syster Elli till Helsingfors, till Resvoys
hus på adressen Mikaelsgatan 17. Ainos mor Elisabeth var av
baltisk friherresläkt, född Clodt von Jürgensburg. Hon hade
vuxit upp i S:t Petersburg och hennes modersmål var ryska. Ainos
far Alexander å sin sida hade varit landshövding i Kuopio län
och fått förflyttning till Vasa. Alexander och Elisabeth var
båda hängivna fennomaner. Elisabeth hade lärt sig finska som
hon talade med en förtjusande accent.
Armas Järnefelt mindes senare
att Aino stannade för att lyssna till pojkarnas spel, varvid
den generade Sibelius gjorde ett fel och steg upp för att be
Aino om förlåtelse. Blickarna möttes, och de unga blev blixtförälskade.
Enligt Aino själv hade hon till och med dansat i takt med musiken,
tills Sibelius "fasta, passionerade blick" fängslat
henne.
Under sin sista musikinstitutvår
1889 tillbringade Sibelius mycket tid hos Järnefelts. Han blev
bekant med Armas' bröder, av vilka Eero studerade för att bli
konstnär och Arvid höll på att planera en ny finskspråkig tidning
tillsammans med författaren Juhani Aho och chefredaktören Eero
Erkko. Sibelius drevs sålunda i "kretsen" kring Helsingin
Sanomats föregångare Päivälehti redan innan tidningens första
nummer hade utkommit i november 1889.
Päivälehtis kommande stjärnreportrar bearbetade den unge Sibelius
sinne i en riktning som betonade det finska språkets betydelse
och var kulturellt progressiv. ”Jag var nästan 'svekoman' tills
Päivälehtikretsen väckte ett nytt sinne i mig”, berättade Sibelius
senare.
Sibelius studier i Helsingfors
kröntes av två kammarmusikverk, en svit för violin, viola och
cello samt en stråkkvartett i a-moll. Sviten fick sin urpremiär
den 13 april 1889. Enligt kritikerna gav den anledning till
"de djärvaste förhoppningar". Uppförandet av a-mollkvartetten
blev en ännu mera enhällig kritikerframgång. "Han har med
ett slag ställt sig i första ledet af dem åt hvilka blifvit
anförtrott att föra vidare den finska skapande tonkonstens runor",
skrev Karl Flodin i Nya Pressen. Framförandet var en så stor
upplevelse för finländarna att till exempel Helsingfors musikförenings
firade kapellmästare och kompositör Robert Kajanus påstod att
han med detsamma skulle ge upp sitt eget arbete som kompositör.
Kajanus fortsatte visserligen tonsättandet, men sin världsberömmelse
skapade han som förkämpe för Sibelius musik och som den första
som spelade in den på skiva.
Sibelius var nu den finländska
musikens största löfte. Den unge kompositören fick ett stipendium
på 2000 mark för att kunna resa till Berlin på hösten för att
studera. Summan motsvarar cirka 8000 euro i nutida pengar.
Samtidigt hade det skett en tillfällig
förändring i privatlivet. Den spirande romansen med Aino Järnefelt
framskred inte, för Sibelius var på våren och försommaren ihop
med Betsy Lerche som han träffat på musikinstitutet och komponerade
åt henne en medryckande vals. Förhållandet med Betsy slutade
fort, men Aino och Janne hann inte försonas. Under studieåret
i Berlin brevväxlade de inte.