Finländska jägare i Libau under första världskriget.
Första
världskriget hotade inte Sibelius' säkerhet, eftersom stormakternas
strider inte spred sig till Finland. Som en mänsklig katastrof
gjorde kriget honom emellertid deprimerad och det hade också
negativa ekonomiska verkningar. Betalningarna för uppföranden
utomlands upphörde och han blev tvungen att smäcka ihop tiotals
småstycken för finländska förläggare för att undvika konkurs.
Å
andra sidan plågades tonsättaren inte mera av dödsfruktan. Han
vågade sig redan på att röka cigarrer, för första gången sedan
sin halsoperation. Han började också dricka alkohol, till en
början mycket måttligt.

Resan
till Göteborg i mars 1915 var ett sällsynt undantag under krigsåren.
Mottagandet blev utmärkt: konserternas viktigaste nyhet, Okeaniderna,
öppnade sig för göteborgarna omedelbart, även om den andra symfonin
tycktes tilltala publiken mera. Den fjärde symfonin fick fortfarande
reserverad kritik. Sibelius var nöjd. "På den första konserten
var jag nervös. Den andra dirigerade jag strålande", skrev
han i sin dagbok.
Femte
symfonins kompositionsarbete framskred. Den 21 april såg Sibelius
16 svanar, och i sin dagbok skrev han omedelbart ett storartat
temafragment som slutligen hamnade i den femte symfonins final.
"Ett av mitt livs stora upplevelser! Herregud vilken skönhet
", skrev han högtidligt.
Den
23 maj födde Eva en dotter som döptes till Marjatta, och Sibelius
märkte att han var morfar. "Underligt", kommenterade
kompositören. Hemma var Katarina en 13-årig trotsig tonåring,
Margareta var redan nästan sju och Heidi fyra år gammal. "Jag
kommer alltid ihåg den känsla av trygghet som jag upplevde när
jag satt i hans famn", mindes Margareta Jalas senare. Under
dessa år undervisade Aino själv de yngsta barnen. När de började
skolgången klarade de sig utmärkt.
Under
sommaren framskred femte symfonin troligen inte mycket, eftersom
Sibelius komponerade småstycken och förnyade Sandels
för kören Muntra Musikanter. "Jag blir nu femtio år. Fattig,
så fattig att jag måste komponera småstycken", klagade
han till sin dagbok den 15 augusti. Symfonin blev slutligen
färdig till tonsättarens femtioårsfest den 8 december.
Födelsedagen
till ära var tidningarna fulla av flersidiga artiklar i vilka
hans betydelse för fosterlandet lovprisades. Födelsedagen till
ära hade tiotals affärer i Helsingfors dekorerat sina skyltfönster
med Sibelius-material.
På
festdagen tillbringade kompositören flera timmar med att ta
emot festdelegationer. Femte symfonins urpremiär och kvällsfesten
i Börssalen blev ett stort finländskt societetsevenemang. På
kvällsfesten höll Kajanus sitt berömda tal där han konstaterade
att Sibelius skapat en finsk kompositorisk stil. "Det lilla
som därförinnan sett dagen, var endast en svag avläggare av
den tyska skolan, med några så att säga etnografiska inympningar
från den finska folkmusiken", sade han självkritiskt.
Som
resultat av en medborgarinsamling fick Sibelius en stilig Steinway-flygel
som gåva, men utmätningsmannen fäste sitt märke i det strax
efter festligheterna på Ainola. I februari 1916 kunde Sibelius
favoritsångerska Ida Ekman dock komma till Ainola med intäkterna
av en ny gåvoinsamling. Med dessa amorterade man upp till en
tredjedel av jätteskulderna. Steinway fick stanna på Ainola
trots allt.

Femte
symfonin med sina heroiska taktslag i slutet hade varit en lättnad
för publiken: den öppnade sig snabbare än fjärde symfonin som
ansågs vara svårfattlig. Sibelius själv var inte nöjd med sitt
verk och började omarbeta det i början av år 1916.
Under
sommaren bearbetade Sibelius sin symfoni, flera småverk samt
musik till skådespelet Jedermann. Enligt Jalmari Lahdensuo
som beställt verket var Sibelius nu intresserad av Skrjabins
idéer om ljusorgel. Musiken i Jedermann skulle nu reagera
på vad som hände på scenen i realtid, inte som separata nummer.
Så här skulle man på ett mer omfattande och praktiskt sätt uppnå
den musik som Skrjabins låtit kulminera med hjälp av optiska
medel, mindes Lahdensuo.
Jedermann
hade premiär den 6 november, och man sade att det var Sibelius
musik som räddade kvällen. Sibelius gjorde inte en orkestersvit
av denna musik som nära anknöt sig till händelserna i skådespelet,
varför den glömdes bort, fast skådespelet uppfördes framgångsrikt
ännu under feståren 1935 och 1965. På 1990-talet upptäckte man
kvaliteten i denna musik på nytt i och med Osmo Vänskäs och
Lahtis stadsorkesters inspelning.
På
sin födelsedag den 8 december dirigerade Sibelius femte symfonins
andra version i Åbo. De två första satserna hade smälts samman
på ett genialiskt sätt, men den andra satsen hade genomgått
besynnerliga ändringar och finalens ess-mollepisod hade avlägsnats.
De berömda slutackorden hade blivit reducerade till två. Konserten
upprepades två gånger i Åbo.
Den
14 december hörde man den nya versionen även i Helsingfors.
Av kritikerkåren berömdes verket av Evert Katila, medan Bis,
d.v.s. Karl Fredrik Wasenius, var igen missbelåten. Han tyckte
att det inte var en särdeles lyckad lösning att slå ihop de
två första satserna, att stråkarnas pizzicaton i den andra satsen
var tröttsamma och att det fanns överdrivna dissonanser i slutet
av finalen. Sibelius beslöt att omarbeta symfonin ännu en gång.
I
början av år 1917 hade Sibelius måttlighet igen gett vika för
periodiska supkalas, vilket ansträngde förhållandet mellan makarna.
Den 2 mars fick familjegräl som orsakats av alkoholbruk Sibelius
att fundera på skilsmässa i sin dagbok. "Och vårt liv efter
skilsmässan då! Vad skulle det vara?" påminde kompositören
sig själv om.
De
äktenskapliga tvisterna trängdes i bakgrunden, när den ryska
revolutionen fick även Sibelierna att entusiasmeras. Senaten
bytte sitt namn till Finlands senat och frigav politiska fångar.
Sibelius
stannade på Ainola och komponerade högklassiga småstycken såsom
Humoresker och sångcykeln opus 88. Så småningom tömdes
Ainola på barn: också Ruth hade gift sig, och nu flyttade Katarina
till Helsingfors under vardagarna på grund av den sjunde klassen
i Samskolan. ”Mitt hjärta blöder", skrev Sibelius i sin
dagbok. Kvar fanns bara ”snösparvarna”, Margareta och Heidi,
som var avsevärt yngre än sina systrar.
Under
slutet av året blev det samhälleliga läget i Finland ytterst
spänt, och röda gard och skyddskårer beväpnades i hela landet.
Sibelius gav sitt eget politiska ställningstagande genom att
komponera Jägarmarschen till ord av Heikki Nurmio "i
hög fosterländsk stämning". I detta skede kunde man inte
veta att de finländska jägare som var i militär utbildning i
Tyskland efter sin återkomst skulle rikta sina vapen mot finländska
rödgardister. Den ursprungliga idéen var att skaffa militär
utbildning för en självständighetskamp mot tsarens ryska trupper.
Den
7 november störtades Rysslands interimsregering och makten övertogs
av den kommunistiske V. I. Lenins regering. Finland uttryckte
sin vilja att bli självständigt från Ryssland den 15 november
då Finlands riksdag förklarade sig ha den högsta makten i landet.
Det var ganska få som lade märke till saken, eftersom det var
generalstrejk i Finland. Riksdagen godkände regeringens självständighetsförklaring
den 6 december.
Samtidigt satt Sibelius i Ainola. I sin dagbok kommenterade
han ännu inte den självständighet han drömt om. Han hade planer
på till och med tre symfonier. "Jag har symfonierna VI
och VII i mitt huvud. Samt omarbetningen av symf. V. I det fall,
att jag blir sjuk och inte mera kan arbeta, låt detta vara sagt",
skrev han den 18 december.

Ett
utdrag ur Jean Sibelius dagbok från december 1917.
Sibelius
år slutade med en skärande klagovisa. I sin dagbok grubblade
han över självmord, men för Ainos och barnens skull beslöt han
att uthärda några år till. "Jag har inte lyssnat till en
orkester på snart ett år. Och inte egentligen träffat en enda
människa. Men – självfallet. Och Aino är mera tillknäppt än
någonsin. Är det inte underligt att hon som jag älskar inte
yttrar ett ord om de saker som pinar henne. Inte ett leende
eller skratt på veckotal. Allting är gråare än grått - Hela
mitt liv har gått till spillo.
Klagovisor
var en del av Sibelius årsrytm under årets mörkaste tid, men
nu fyllde klagandet nästan en och en halv sida. Anade Sibelius
redan vårens 1918 fasor?
Jägarmarschen
spelades på en akademisk självständighetsfest den 19 januari
1918. Högereliten i Helsingfors gladdes över kompositionen.
Läget förändrade sig emellertid snabbt: den 28 januari tog röda
gardet makten i Helsingfors, och samma dag stoppade det publiceringen
av borgerliga tidningar som Helsingin Sanomat. Å andra sidan
trängde sig Mannerheim med sina trupper in i de ryska garnisonerna
i Sydösterbotten och avväpnade dem. Inbördeskriget hade börjat.
Järvenpäätrakten
kom att kontrolleras strikt av röda gardet. Sibelius beordrades
i husarrest, och man gjorde till och med ett par husundersökningar
på Ainola. Sibelius vänner bad honom att flytta till Helsingfors,
eftersom röda gardet inte nödvändigtvis skulle ha kunnat garantera
kompositörens säkerhet på grund av de kringströvande rövarbanden.
Kompositören flyttade med sin familj till sin bror Christian
Sibelius, överläkaren för Lappvikens mentalsjukhus.
Röda
gardet letade efter vapen också på Lappviken. När en gardist
såg Sibelius fördjupad i sitt arbete mitt i cigarrök, sade han
till sina kamrater att han hittat en som inte var klok i huvudet.
Sibelius höll på att komponera den fosterländska kantaten Oma
maa.
I
Helsingfors ransonerades matportioner på grund av livsmedelsbristen,
och på våren magrade Sibelius hela tjugo kilo på en särartad
"cigarrdiet". Genom våren sålde Havanna Magasinet
& Holländska Cigar Importaffären brasilianska och kubanska
cigarrer till honom.

Jean Sibelius efter svältkuren på våren 1918.
Mannerheims
trupper slog röda gardet efter ett par månaders blodiga strider,
och Helsingfors intagningsparad hölls den 14 april. Sex dagar
senare dirigerade Sibelius Jägarmarschen på en konsert
som arrangerats som en hedersbevisning för det tyska befälet,
och den 9 maj dirigerade han en hel kompositionskonsert.
Efter
att förhållandena blivit lugnare kom familjen tillbaka till
Ainola. Misären efter inbördeskriget satte sina spår även där:
på grund av penning- och höbristen blev kompositören tvungen
att sälja familjens häst.
Följande
urpremiär var kantaten Oma maa som kritikerna berömde
i bekanta ordalag. Som Jägarmarschens kompositör var
Sibelius en ännu större nationalhjälte i segrarnas ögon.
Sibelius
liv började påminna om 1900-talets första år: han arbetade flitigt
och festade tidvis grundligt. Hösten 1918 och våren 1919 var
ett tampande med att finna femte symfonins slutliga form. Axel
Carpelans död gjorde honom deprimerad, men som en hyllning till
sin vän fördjupade han sig i sitt arbete till och med ihärdigare
än förut.
Enligt
dagboken var bearbetningen av femte symfonin färdig den 22 april,
men sex dagar senare hotade Sibelius att göra symfonin ensatsig
genom att lämna bort satserna II och III. Denna tanke glömdes
bort inom en dryg vecka och Sibelius omarbetade finalen en gång
till. Den femte symfonin var äntligen klar.
Kompositören
beslöt att börja ett nytt skede i sitt liv åtminstone till det
yttre: han rakade huvudet någon gång mellan februari och juni
1919. Sin mustasch nändes han inte ännu avstå från, och på 1920-talet
lät han också håret växa litet för några fotografier.
I
juni 1919 besökte Sibelius och hans hustru Nordiska musikens
dagar i Köpenhamn. Det var frågan om Sibelius första utlandsresa
sedan besöket i Göteborg år 1915.

Nordiska
musikens dagar i Göteborg i juni 1919. I bakre raden Johan Halvorsen,
Robert Kajanus, Georg Høeborg, Jean Sibelius och Fredrik Schredler-Petersen.
I främre raden Wilhelm Stenhammar, Karin Branzell, Erkki Melartin
och Carl Nielsen.
I
Köpenhamn dirigerade Sibelius framgångsrikt andra symfonin,
även om han skulle ha velat ta med sig den nya femte symfonin.
En del av lagrarna skördades av Selim Palmgren vars tredje pianokonsert
Metamorfoser fascinerade publiken enormt. Även i den
internationella pressen ansågs Palmgren vara Sibelius utmanare.
Under
sensommaren bearbetade Sibelius småstycken. Urpremiären av kantaten
Jordens sång ägde rum vid Åbo Akademis invigning i oktober.
Till invigningen anknöt sig hurtigt viftande som förbudslagen
inte alls dämpade. Under samkvämet spelade Sibelius den femte
symfonins final med piano för sina bekanta "varvid han
stundom sjöng med av sina lungors fulla kraft” såsom den svenske
journalisten Kjell Strömberg har berättat.
I
slutet av november presenterade Sibelius slutligen den slutliga
versionen av femte symfonin i Helsingfors i fyra konserter som
blev en triumf. Kritikerna berömde symfonins nyaste och slutliga
version, och även Sibelius själv tyckte att ovationerna var
"enastående".
Bara
ett par dagar efter konserten uppträdde Sibelius färggrant vid
invigningen av Gösta Stenmans konstpalats. Sibelius hade slocknat
under samkvämet, men man fick honom i dirigeringsdugligt skick
med en halv flaska champagne. Under årets sista veckor smidde
Sibelius dock igen flitigt på sjätte symfonin och Maan virsi
till ord av Eino Leino.