På
sommaren 1891 träffade Sibelius igen sin trolovade på Järnefelts
sommarställe i Tottesund i närheten av Vasa. Bröllop kunde det
dock inte vara tal om, eftersom brudgummen var medellös och
utan yrke. Sibelius sökte sig till Lovisa för att arbeta med
Kullervo hos faster Evelina och samlade fickpengar genom
att ge privatundervisning i musik.

Jean Sibelius tidningsannons om privatlektioner
Den
24 november uppträdde Sibelius för första gången som kapellmästare.
Han dirigerade ouvertyren och Balettscenen på en populärkonsert
i Helsingfors. "Det var härligt att dirigera. Jag var inte
alls nervös. Jag kände mig huvudet längre", skrev Sibelius
till Paul. "Bara inte kompositionerna var ett sådant skit",
tillade han.
Vid
månadsskiftet november-december gjorde Sibelius en avstickare
till Borgå för att höra på den 57-åriga runosångerskan Larin
Paraske, som var inhyst hos pastor Adolf Neovius. Larin Paraske
eller Paraskovia Mikitiina (1833-1903) var sin tids sensation,
en ingermanländsk runosångerska, från vilken man skrev ner cirka
32 000 strofer. Sibelius erkände inte senare Paraskes inverkan
på Kullervo.
Mot
slutet av året växte Sibelius rykte, när Adolf Paul i sin debutroman
En bok om en människa beskrev hur romanens andra huvudperson
"Sillén" hade en benägenhet till ett farfyllt liv,
genialiskt kompositionsarbete och självtillräcklighet. Prov
på dessa egenskaper gav Sibelius också efter det att han i slutet
av januari hade flyttat till Helsingfors, en bostad vid Ulrikasborgs
badinrättning i Brunnsparken.
Sibelius
blev närmare bekant med Robert Kajanus och ”viftade”, dvs. var
ute och festade med sina nya vänner. Under vårens lopp visade
sig Sibelius även vara en flitig arbetare: Kullervos
kompositionsarbete tog slutligen både dagarna och nätterna i
anspråk.

Det
gigantiska verket i fem satser för orkester, manskör samt sopran-
och barytonsolist blev färdigt i april efter cirka ett års kompositionsarbete.
På Kullervos repetitioner blev kören entusiastisk och
orkestern som till stor del bestod av inhoppade tyska musiker
blev till och med road av kompositörens entusiastiska dirigentfasoner
och ett partitur av en ny typ. Sibelius visade sig vara en begåvad
organisatör när han tog hand om salhyrorna, annonseringen, programbladen
och andra praktiska saker i anknytning till sina kompositionskonserter.
Till
konserten kom folk från "Päivälehtikretsen” och andra fennomaner
som ville höra ett verk som innehöll finska och vars motiv var
hämtat från Kalevala. Efter över en timmes tonvältran kom de
med ovationer, även om alla inte hade förstått verket. Robert
Kajanus hade redan på förhand beställt en krans med orden "Siitäpä
nyt tie menevi, ura uusi urkenevi" ("Där börjar nu
en ny väg, en ny bana öppnar sig"). Kajanus' prestige hjälpte
till att stärka applåderna, och slutligen kom man till den uppfattningen
att urpremiären var en succé.
Kritikerna
var oense: Päivälehtis Oskar Merikanto ansåg att verket var
den hittills mest imposanta finska kompositionen, men de svenskspråkiga
kritikerna kom också med förbehåll. Enligt Aino Sibelius var
det Kullervos framgång som fick föräldrarna att ge Aino
och Janne vigseltillstånd. Även det att Sibelius hade blivit
lovad arbete som lärare både på musikinstitutet och på Kajanus'
orkesterskola hjälpte upp saken.

Aino Sibelius 1895.
Bröllopet
hölls på Järnefelts sommarställe i Tottesund den 10 juni 1892.
Efter bröllopet firade det nygifta paret smekmånaden på Monola
gård i Lieksatrakten. Vid sidan om svärmandet tonsatte Sibelius
En Saga och bearbetade sångerna Under strandens granar,
Kyssens hopp och Till Frigga till Runebergs ord.
Man
hade råd till bröllopsresan, eftersom universitetet hade gett
Sibelius ett resestipendium för att han skulle kunna bekanta
sig med kantelespel och runosång i Karelen. Sålunda fortsatte
Sibelius efter smekmånadstiden i Monola djupt in i Karelen,
medan Aino reste till sina släktingar i Kuopio.
Under
sin resa hörde Sibelius till exempel Mikko Tolvanen, Stepnaii
Kokkonen, Mikhail Wornanen samt Pedri Shemeikka, vilken gjorde
det starkaste intrycket på honom. I sin stipendierapport antog
Sibelius att den melodi som Shemeikka sjöng var den äldsta och
genuinaste av de finska folkdiktsmelodier som han bekantat sig
med under sin resa. Shemeikkas diktmelodi består av sex 5/4-takters
växelsånger, och Sibelius använde den senare som sådan i sin
första tablå i Karelia-scenmusiken.
I
mitten av augusti återvände Sibelius till Kuopio, och enligt
vad han själv berättade senare upplevde han stämningar som han
sedan använde i verket Nattlig ritt och soluppgång, som
han komponerade först år 1908.