I Berlin fick den 23-årige Sibelius
svindlande musikaliska upplevelser. Redan den första kvällen hörde
han Mozarts Don Giovanni på Kroll-operan. Under studieåret
hörde han också till exempel Wagners Tannhäuser och Mästersångarna
i Nürnberg, Hans von Bülows legendariska Historische Klavierabend-pianokonserter,
Beethoven-konserter av samma konstnär med Berlins filharmoniker
samt Don Juan av den unge Richard Strauss. Joseph Joachim-kvartettens
framföranden av till exempel Beethovens kvartett F-dur opus 59
och Schuberts C-durkvartett gjorde ett starkt intryck på Sibelius.

Sibelius blev Albert Beckers elev,
och måste göra de övningar som läraren krävde i en sträng stil.
Becker var en uppskattad yrkesman, hade skrivit en populär b-mollmässa
och var styrelsemedlem i Kungliga konstakademin. De ändlösa fugaövningarna
och det kontrapunktiska stretet var otvivelaktigt till nytta,
men de dödade inspirationen. Sibelius tonsättarådra blockerades
för månader.
Sibelius inställde sig avogt till
tidens anda i järnkansler Otto von Bismarcks Berlin, han tyckte
att den var för pessimistisk och konservativ. Han umgicks närmast
med andra utländska studenter, såsom dansken Fini Henriques, den
norske författaren Gabriel Finne och Adolf Paul. Sibelius spelade
kammarmusik med sina vänner och köpte billiga partitur på lokala
antikvariat. Om kvällarna levde han klart över sina tillgångar,
köpte operabiljetter till de bästa platserna och njöt av goda
restaurangers gåvor. Det glada studentlivet ledde till sjukdom,
enligt den spralliga brevväxlingen till och med en könssjukdom.
I november 1889 hamnade Sibelius även på sjukhus för vård.
När han blivit frisk träffade han
Ferruccio Busoni. Denne inbjöd Sibelius och Paul till Leipzig
till urpremiären för den gemensamma vännen Christian Sindings
pianokvintett. Busoni spelade själv piano på premiären. Sindings
verk väckte Sibelius lust att komponera, och under vårsäsongen
1890 färdigställde han Berlinårets enda betydande verk, pianokvintetten
i g-moll.
Mitt i kompositionsarbetet hörde
han att Robert Kajanus skulle dirigera Berlins
filharmoniker som tonsättarkapellmästare. I programmet fanns Kajanus
egen komposition Aino. Sibelius var inte förtjust i verket,
men även han var intresserad av att kombinera Kalevala
och musik och ett lika fint tillfälle att uppträda. "Nästa
gång skall det vara jag", lovade Sibelius åt sig själv när
han lämnade konserten. Detta förverkligades 12 år senare, när
han dirigerade sin egen Saga på Berlinfilharmonikernas
konsert på samma ställe.
Becker var nöjd med pianokvintetten
och skrev ett lovordande betyg som samtidigt framhöll vikten av
tilläggsstudier. Pianokvintetten var ett tillräckligt prov för
senaten, som beviljade Sibelius ett stipendium på 2000 mark (cirka
8000 euro i nuvarande valuta) också för följande läsår.
Sibelius ville inte återvända till
Berlin. Han planerade att resa till Wien efter att ha tillbringat
sommaren i Finland. Avfärden försenades emellertid, för romansen
med Aino Järnefelt tändes på nytt och ledde till en hemlig förlovning
i september. På hösten komponerade Sibelius färdig även en B-durkvartett
som är ett av hans bästa ungdomsverk. Som den enda av studieårens
kvartetter fick det balanserade verket till och med ett opusnummer
av Sibelius.