Sibelius
sinneslugn försvann snabbt, för det nya århundradet började
med den förfärligaste tragedin i makarnas liv. Den yngsta dottern
i Sibeliernas dåtida trebarnsfamilj, Kirsti, dog i tyfus den
13 februari. Aino Sibelius blev djupt deprimerad, och Jean Sibelius'
alkoholbruk förändrades från ungdomens uppspelta festande till
ett farligare tidsfördriv. Arbetet störde det i varje fall inte
ännu.
Ett
bevis på den melankoliska stämningen är den snabbt komponerade
Fantasia för cello och piano, som senare fick namnet Malinconia.
Ett mellanarbete blev också Sandels som belönades i Muntra
Musikanter-körens kompositionstävling. Efter uruppförandet skrev
Oskar Merikanto rakt ut att "detta inte på långt när är
ett av Sibelius bästa verk".
Huvudarbetet
på våren var förnyandet av första symfonin före Robert Kajanus'
orkesterturné och uppträdandena på världsutställningen i Paris.
Både Sibelius och Kajanus fick per brev goda råd av den hemlighetsfulla
signaturen ”musikvän”. Det var frågan om den anspråkslöse baronen
Axel Carpelan, som snart blev en av Sibelius viktigaste vänner
och mecenater.
Sibelius
följde med på turnén som dess centrala kompositör, även om Kajanus
inte lät honom dirigera. Huvudvikten i programmet låg på Sibelius
orkesterverk: man hörde första symfonin och Finlandia
samt - i det andra programmet - Lemminkäinen drager hemåt,
Tuonelas svan och delar från Kung Kristian II-sviten.
Dessutom spelades bl.a. verk av Kajanus och Armas Järnefelts
samt arrangemang av folkvisor.

Robert
Kajanus och orkestern repeterade på Brandkårshuset före avresan
till Europaturnén.
Orkestern
gav sammanlagt 19 konserter i hela tretton städer, och för Sibelius
innebar den omfattande turnén början till ett internationellt
genombrott.
Till
exempel de svenska kritikerna berömde den första symfonin och
ansåg den vara "synnerligen betydande", och i Köpenhamn
prisade Politikens Charles Kjeruf "den hänsynslöst djärva
och alltigenom självständiga musiken". I Hamburg skrev
Ferdinand Pfol i Hamburger Nachrichten om den "respektingivande
konstnären, vars fantasi har örnens vingar.
Berlin
var turnéns viktigaste scen, och kritiken i Sibelius gamla studiestad
var intresserad. Otto Taubman i Berliner Börsen-Courier njöt
av kompositörens "nya och ovanliga" tonspråk och var
förtjust över den mångtaliga publikens "stormiga"
entusiasm. Enligt Berliner Fremdenblatt var han en stark begåvning
som uttryckte sina elegiska och patetiska känslor på ett gripande
sätt men som i sina lidelsefulla utbrott gick till överdrifter.
Berliner Lokal Anzeigers kritiker kallade Sibelius "en
utomordentligt framstående förmåga".
För
Sibelius innebar konserterna i Berlin ett genombrott i Tysklands
kritikerkretsar. Efter detta var det lättare att uthärda den
lite anspråkslösare framgången i Paris. De viktigaste franska
kritikerna var redan på semester efter konsertsäsongens slut.
Sibelius
återvände nöjd hem, men hemma i Kervo blev han snabbt påmind
om dottern Kirstis öde. Sibelius accepterade tacksamt den resfinansiering
som Axel Carpelan ordnat. Enligt Carpelan behövde Sibelius Medelhavets
klassiska lätthet i sitt musikaliska uttryck. Han ordnade med
5 000 mark eller i nutida pengar hela 17 000 euro för kompositörens
Italienresa.
Familjen
reste till Berlin i slutet av oktober och tillbringade flera
månader i stan, ända till slutet av januari 1901. Carpelan blev
utom sig: det var ju till Italien som Sibelius skulle resa!
Oron ökades av att den stora reskassan krympte. Sibelius tog
sin familj till de dyraste hotellen och restaurangerna, och
17 000 nuvarande euro hade slösats före januari. Aino Sibelius
var chockerad över slöseriet, vilket hon skrev i sin anteckningsbok.
Sibelius
lånade ytterligare finansiering från Finland, och till slut
reste familjen till Medelhavet, till Rapallo i Italien. I Rapallo
fick kompositören idéer för sin andra symfonis långsamma sats,
och vid sidan om sina skisser skrev han om mötet mellan döden
och Don Juan, d.v.s. huvudpersonen i Mozarts opera Don Giovanni.
Dottern Ruth blev emellertid svårt sjuk i Rapallo, och familjen
fruktade att de skulle förlora ytterligare en dotter. Till slut
tillfrisknade Ruth från bukhinneinflammationen och en feber
på över 40 grader. Kompositören lämnade den återhämtande familjen
och reste till Rom. I skissboken fanns motiv i överflöd för
många år framåt: i Rom uppstod bl.a. de första anlagen för Pohjolas
dotter och Nattlig ritt och soluppgång.
Sibelius
återvände från Rom och tog sin familj till Galleria Uffizi i
Florens för att beundra konst. De återvände hem i maj, men Sibelius
hade snart en ny resa framför sig. Han hade fått en inbjudan
att dirigera sin musik på Allgemeiner Deutscher Musikvereins
musikfestival i Heidelberg i början av juni. I programmet fanns
de nyss tryckta Tuonelas svan och Lemminkäinen drager
hemåt.
Konserten
stärkte de tyska musikpåverkarnas Sibelius-sympatier. Berliner
Tageblatt kallade Tuonelas svan "en känsligt upplevd
färgskiss". Lemminkäinen drager hemåt fick omnämnandet
" överraskande klangeffekter, rentav genialiskt och även
till sin form ett utomordentligt lyckat verk".
Framgången
medförde även en efterfrågan på partitur. Under den följande
konsertsäsongen dirigerade Weingartner samma verk i Berlin och
Henry Wood dirigerade Kung Kristian II-musiken i London.
Även andra kapellmästare tog Sibelius i sin repertoar.
Hösten
förflöt i kompositionsarbetet med den andra symfonin, liksom
början av året 1902. Urpremiären den 8 mars i Helsingfors var
en av de fullkomligaste triumferna i Sibelius karriär. Den heroiska
andra symfonin entusiasmerade det av ofärdsåren deprimerade
folket som tolkade verket som patriotiskt.
Enligt
Päivälehtis Oskar Merikanto var kompositionen ett mästerverk
som överträffade "även de bästa förväntningarna".
Uusi Suometars Evert Katila jämförde symfonin med en väldig
flod som majestätiskt sänker sig i havets sköte. Enligt Karl
Flodin var det frågan om "ett definitivt mästerverk, en
av vår tids få symfoniska skapelser som pekar mot samma riktning
som Beethovens symfonier".
Genast
till april komponerade Sibelius Eldens ursprung till
Nationalteaterns invigning. Det knappa tio minuter långa verket
för baryton, kör och orkester var ett bevis på Sibelius fortsatta
Kalevalaintresse. Igen kunde texten även tolkas allegoriskt:
finnarna höll på att tända en eld mitt i det mörker som det
ryska förtrycket hade åstadkommit.
Urpremiären
den 9 april 1902 drunknade i det långa programmet. Till exempel
Päivälehti publicerade verkets text följande dag, men i stället
för recensionen nöjde man sig med att konstatera att "verket
är storartat och hade en mäktig inverkan på publiken".
Sibelius förstod verkets värde och bearbetade det på nytt åtta
år senare. På sommaren vistades Sibelius i Berlin hos sin bror
samt i Tvärminne nära Hangö.
I Tvärminne arbetade han till exempel med sången Var det
en dröm och en ny version av En saga. På hösten förändrades
kompositörens livsstil, eftersom familjen vågade lämna Kervo
och flytta tillbaka till Helsingfors. Huvudstadens lockelser
började igen intressera kompositören.
På
inbjudan av Ferruccio Busoni dirigerade Sibelius den nya versionen
av En saga på Berlinfilharmonikernas konsert i Berlin
i november 1902. Konserten gick strålande och de flesta av kritikerna
berömde verket. Konserten avgjorde definitivt Sibelius genombrott
i Tyskland. När Sibelius firade sin 37-årsdag var han säkert
nöjd med årets saldo: andra symfonin, den nya versionen av
En saga, Eldens ursprung och många mindre verk var
ett bevis på kompositörens flitighet. Även den första symfonin
hade blivit tryckt, och Emil Krause berömde verket i Hamburger
Fremdenblatt.
Sibelius
var emellertid på väg mot en kris. Flyttningen från Kervo till
Helsingfors centrum knuffade honom in i spritångande samkväm.