
De
"lyckligaste åren" i Aino Sibelius liv började efter
halsoperationen, såsom hon senare berättade för Sibelius privatsekreterare
Santeri Levas. Sibelius som blivit nyktrare höll sig hemma mera
än tidigare och komponerade inåtvända mästerverk. Dödsfruktan,
skuldbördan och sjukdomar i familjen orsakade stress, men annars
blomstrade familjelivet.
”Med
pappa larvade hon [Aino] sig ibland”, berättade dottern Katarina
Ilves senare. ”De hade allt möjligt för sig. De kunde till exempel
plötsligt börja dansa vals utan musik i den nuvarande matsalen.”
Familjelyckan utökades med den femte dottern Margaretas födelse.
För
omväxlings skull hade Sibelius lovat att undervisa två begåvade
tonsättare, Toivo Kuula och Leevi Madetoja. Det var långa uppehåll
mellan lektioner och under slutet av år 1908 kunde han ordentligt
koncentrera sig på att komponera Nattlig ritt och soluppgång.
Han sände verket till kapellmästaren Aleksander Siloti i S:t
Petersburg i slutet av november. Siloti dirigerade urpremiären
i början av år 1909, men kritiken var förkrossande. Tidningen
Novoje Vremja frågade uttråkad, "vem är det egentligen
som rider och varför".
Sibelius
fortsatte att lyssna till sina inre röster. Han förberedde en
ny stråkkvartett, den första och enda av sitt slag sedan studieåren.
Arbetet fortsatte i London i februari. Rosa Newmarch gladde
sig över Sibelius nya, nyktra gestalt.
”Han
arbetade verkligen mycket hårt i London”, berättade Newmarch.
”Senaste år var jag mycket missnöjd med honom; han lät sitt
liv glida bort från sitt sinnes och sin själs kontroll och hängav
sig åt en självdestruktion som han inte hade kunnat uthärda
längre än ett par år. Men er make, kära Madame, är en verkligen
stor och älskvärd personlighet. En mindre man skulle ha sjunkit
i djupen, men han har betvingat denna sin svaghet”, berömde
hon kompositören i ett brev till Aino Sibelius.
I
London dirigerade Sibelius En saga och Finlandia
briljant. "I synnerhet Finlandia framfördes på ett
sätt som man sällan sett maken till", berömde Standard.
Sibelius besökte även Cheltenham, där man fick höra Valse
triste och Vårtagen. Framgången var god även där.
I
London träffade Sibelius även Claude Debussy som sade artigheter
åt honom. Det enda bakslaget under resan kom på en privattillställning
på Music Club, då Sibelius korta tillfällighetsverk irriterade
bl.a. tonsättaren Arnold Bax med sin anspråkslöshet.
Sibelius
började föra dagbok under besöket i London. Till en början skrev
han upp alla sina växlar som uppgick till nästan 55 000 mark,
dvs. nästan 170 000 euro. De långfristiga lånen räknade han
inte med. De utökade saldot med 100 000 nuvarande euro.
Breitkopf
& Härtel började planera att ta Sibelius tillbaka till sitt
stall. Oskar von Hase reste till London för att underhandla
med tonsättaren. Man lovade Sibelius fast samarbete utan stressande
tidsgränser. Sibelius hade redan blivit trött på Lienaus skruvbänk,
där den i sig goda årsersättningen i princip beviljades först
när kompositören hade levererat fyra större verk per år. Tonsättaren
ingick ett nytt avtal med von Hase.
Från
London fortsatte Sibelius till Paris men lyckades inte den här
gången heller skapa goda musikaliska kontakter till den franska
huvudstaden. Resan fortsatte till Berlin, där läkaren konstaterade
att halsen hade blivit frisk. Den lättade Sibelius överlämnade
Voces intimae-kvartetten till Lienau. "Den
blev underbar. Den är någonting som framkallar ett leende på
läpparna ännu vid dödsögonblicket. Något annat säger jag inte",
skrev Sibelius självsäkert till Aino.
I
Berlin fick han en idé till ett nytt verk. Den med hast på Bar
Riche ihopsmäckade skissen på åtta takter innehåller början
till Luonnotar (Naturens dotter). Sibelius lät idén mogna
i sitt undermedvetna. I staden förberedde han opus 57:s sånger
med vilka han slutligen blev fri från kontraktet med Lienau.
I Berlin förevigade John Munsterhjelm honom i en byst som idag
kan ses på Ainola. (Se Konstverk
i Ainolas sal.)
Under
slutet av år 1909 komponerade Sibelius flera små verk, till
exempel tio pianostycken för opus 58. Ett större verk började
ta form under en höstresa till ”det Finska Berget” Koli nära
Joensuu. Sibelius beundrade landskapet med sin svåger, konstnären
Eero Järnefelt. Han ansåg Koli vara ett av sitt livs största
upplevelser.
Nu
drog sig Sibelius allt mera in i sin inre skaparkrafts värld.
"Jag kände mig inte mera hemmastadd i stan. Mitt livs solitude
[ensamhet] börjar", skrev han i sin dagbok den 10 januari
1910. Han fortsatte genom att färdigställa verket In memoriam
som varit under arbete en längre tid.
Det
var kompositionerna som reste ute i världen i stället för honom.
I februari 1910 dirigerade Felix Weingartner andra symfonin
i Wien. Kritikern Julius Korngold tyckte att verket var ”en
intressant bekantskap” i vilken kompositören hanterar sitt ”nationella
material med en genial teknik”.
Voces
intimae uruppfördes på musikinstitutets konsert den 25 april
nästan ett år efter att den blivit färdig. "Kompositionen
väckte stor uppmärksamhet, och den är utan tvivel ett av de
mest genialiska alstren inom sitt område. Den är ingen komposition
för den stora allmänheten, den är såpass besynnerlig och egenartad",
skrev Helsingin Sanomat.
På våren kom Sibelius igång med kompositionsarbetet med fjärde
symfonin, men den ekonomiska situationen tvingade honom att
även komponera småstycken. "Man måste kombinera stort och
litet. Symfonier och sånger", funderade han i sin dagbok
den 16 maj. En personlig konkurs hade redan flera gånger undvikits
endast med de donationer som Axel Carpelan lyckats få av mecenaterna.
Sibelius
var i ett stilistiskt vägskäl, och dagboken fylldes med fundersamma
anteckningar: "Måste börja studera kontrapunkt (...) Alla
verkliga begåvningar har gått vägen ad astra [till stjärnorna]
med självstudier och självdisciplin."
I
oktober besökte tonsättaren Kristiania, dvs. nuvarande Oslo,
för att dirigera sina verk. Han tyckte att konserten lyckades
utmärkt, även om programmet var mycket krävande: Nattlig
ritt och soluppgång, en svit av musiken i Svanevit,
Dryaden, In memoriam och efter pausen den bergsäkra
andra symfonin. Den korta, nästan impressionistiska Dryaden
och den dramatiska In memoriam hördes som uruppföranden.
Publiken
blev entusiastisk, Valse triste spelades som extranummer.
I Tidens Tegn berömde A. A. kompositörens säregna fantasi och
den andra symfonins mästerlighet. "Någonting så storslaget
och innehållsmässigt tankerikt som den sista satsen hör man
mycket sällan i den moderna musiken", skrev signaturen
förtjust. Verdens Gang berömde den andra symfonin men ansåg
att den första var mera betydande vad temana gäller. Ulrik Mörk
i Örebladet tyckte att kompositören bara lät tunga orkestermassor
flyta diffust fram och tillbaka utan att vara i stånd att koncentrera
sig. Aftonpostens Otto Winter-Hjelm svarade för den mest dräpande
kritiken. Han tyckte att In memoriam "förlorar mycket
på grund av överdriven effektsökeri och av samma orsak känns
symfoni nr 2 inte symfonisk".
Från
Kristiania reste Sibelius till Berlin. Han fick färdig bearbetningen
av Eldens ursprung, smidde fjärde symfonins tredje sats
och träffade flera kompositörer och vänner. "Allt känns
så vidrigt småsint. Trots allt är J:pää bäst, även om det skulle
vara mörkt och kallt", skrev Sibelius.
I
början av november var Sibelius igen i Järvenpää och arbetade
med fjärde symfonins final. Han hade tidigare lovat gå på en
gemensam Europaturné med sångerskan Aino Ackté, men kompositionsarbetet
med den fjärde symfonin kändes nu viktigare. Till Acktés bestörtning
inhiberade han turnén. Även den orkestersång till Edgar Allan
Poes dystra dikt Korpen som han lovat Ackté blev okomponerad,
men av sångens skisser överfördes motiv till fjärde symfonin.
Året
1911 började med finslipandet av symfonin. Det avbröts av en
turné till Göteborg och Riga. Först nu dirigerade han själv
sina verk i Sverige. Speciellt konserterna i Göteborg var fantastiska
succéer, och även kritikerna var i extas: även tredje symfonin
mottogs med en djup sympati.
I
april blev Sibelius' fjärde symfoni färdig. Kompositören förbryllade
orkestermusikerna med sin nya, förinnerligade stil och harmonier
som utnyttjade den överstigande kvarten eller tritonus. Vid
repetitionen frågade han Hugo Aure om denne förstod symfonin.
”Inte riktigt”, svarade den ärlige musikern och renskrivaren.
"Hur kunde då publiken förstå", undrade Sibelius.
På
konserten dirigerade Sibelius orubbligt. Publiken var emellertid
förbryllad som väntat, även om bravoropen skallade när kransarna
bars in. När Sibelius avlägsnade sig, sjöng Ylioppilaskunnan
Laulajat Pacius' Suomis sång för honom och Heikki Klemetti
höll ett tacktal. Aino Sibelius blev inte duperad av detta.
”Undvikande blickar, huvudskakningar, förlägna eller ironiska
leenden. Det var inte många som kom och gratulerade i konstnärsrummet”,
berättade hon senare.
Sibelius dirigerade fjärde symfonin ännu för en annan slutsåld
sal. Publiken kom med rungande applåder efter konserten. Antagligen
ville den visa att man älskade Sibelius, även om man inte förstod
hans nyaste verk.
Kritikerna
var förbryllade. Signaturen Bis eller Karl Fredrik Wasenius
försökte göra verket mera förståeligt genom att berätta för
sina läsare att musiken skildrar en resa till Koli. Detta dementerade
Sibelius indignerat. Uusi Suometars Evert Katila föraktade Bis'
uppfattning. Han beundrade verket och ansåg symfonin vara en
krigsförklaring mot den ytlighet, beundran för yttre medel,
tomma makteffekt och det materiellas dominans som höll på att
svälja den moderna musiken". Kompositören tog det motstridiga
emottagandet med ro. "Konserterat bra”, skrev han. Sibelius
påminde sig själv om att stora kompositörer alltid lidit av
missuppfattningar under sin egen tid. "Med vilken rätt
kräver jag ett annorlunda öde för mig själv än andra stora begåvningar
före mig?" frågade han.
På
sommaren 1911 renoverades det på Ainola, eftersom familjen behövde
mera utrymme. Dottern Heidi föddes den 20 juni, och övervåningen
blev beboelig i september. Det första som Sibelius gjorde i
övervåningens arbetsrum var att bearbeta en svit av musiken
till Pressens dagar från år 1899. Sviten fick namnet Scènes
historiques eller Historiska bilder. Dess satser
All'overtura, Scena och Festivo blev färdiga
den 24 september.
En
månad senare reste Sibelius till Berlin och fortsatte på stundens
ingivelse till Paris. "Alltså i Paris. Nå bra, bara du
trivs. Du är du och förändras inte", kommenterade Aino.
I
Paris hörde Sibelius till exempel Richard Strauss' Salome,
vars instrumentation han ansåg vara genialisk. I staden träffade
Sibelius många konstnärer och vänner, men hans musik spelades
fortfarande sällan i staden.
Sibelius
kom hem till sin födelsedag, och dagboken fylldes av dystra
anteckningar: "Hemfriden och familjelyckan är slut därför
att jag inte kan förtjäna pengar och sålunda har jag inte alltid
pengar när de skulle behövas. En följd av uppskovet är tårar,
dåligt humör mm. Vilket helvete (...) Gift dig inte, om du inte
kan erbjuda din blivande hustru det som hon är van vid. Samma
tjänstefolk, samma mat, samma kläder, samma - kort sagt - inkomster."
Klagovisan var orättvis, och Aino Sibelius skrev senare sin
egen anteckning på sidan på svenska: "Min skarpa protest."
Sibelius
dystra anteckningar var typiska för årets mörkaste period. Han
led av vinterdepression och var ofta som dystrast före sin födelsedag
den 8 december. Julen piggade vanligen upp kompositören, och
bäst upplagd för arbete var han i början av våren.
I
början av år 1912 färdigställde Sibelius en ny version av Rakastava
för stråkar och pukor, komponerade Uusmaalaisten laulu (Sång
för folket i Nyland) och bearbetade sviten Historiska
bilder II.
Han
övervägde även ett intressant anbud: Wiens musikakademi erbjöd
honom en professur i komposition, eftersom Robert Fuchs, Sibelius
gamla lärare, skulle gå i pension. En säker inkomstkälla behövdes,
men han beslöt i mars att tacka nej till anbudet för att säkra
sitt kompositionsarbete.
Han
planerade redan på två nya symfonier, femte och sjätte. I sin
dagbok kallade han sjätte symfonin till en början för Luonnotar
(Naturens dotter).
Vårens
1912 stora kompositionsarbete var emellertid färdigställandet
av tre kortare orkesterkompositioner. Sibelius kom på att förena
dem till en svit och gav helheten namnet Scènes historiques
II eller Historiska bilder II. Kompositionerna blev
färdiga just före urpremiären den 29 mars.
Konserten
var en fullkomlig succé. Kritikern Otto Kotilainen tyckte att
när man hörde fjärde symfonin nu, förklarade detta "det
underligt problematiska intryck som man fick av den för första
gången, på konserten för ett år sedan". Historiska bilder
II gjorde Kotilainen entusiastisk. Han påstod att verket
var besläktat med fjärde symfonin och berömde den sista satsens
"ojämförliga färgrikedom och det tematiska arbetets sinnrikhet"
i Helsingin Sanomat. Konserten avslutades av den tio år gamla
Livslust för damkör och orkester.
Konserten
gavs i repris två gånger, men ändå slogs man om biljetterna.
Efter konserten i Folkets hus överräckte Kajanus en lagerkrans
åt Sibelius efter fjärde symfonin. På kransen stod det: "Tack
för de 20 åren". Detta var naturligtvis en hänvisning till
Kullervos uruppförande.

Robert
Kajanus
På
sommaren 1912 tillbringade Sibelius tid i Kuhmois och färdigställde
sina tre pianosonatiner. I september reste kompositören igen
till Storbritannien på Granville Bantocks inbjudan. På Birminghams
musikfestival den 1 oktober dirigerade Sibelius sin fjärde symfoni
som gjorde experterna förtjusta. Enligt The Times var Sibelius
"en betydligt viktigare gestalt inom den moderna musiken
än man kunde anta på grund av Finlandia och En Saga".
I
november fortsatte de internationella uppträdandena i Köpenhamn.
Till sin konsert valde han fjärde symfonin, Scènes historiques
II samt Nattlig ritt och soluppgång. Kritikerna fäste
uppmärksamhet vid Sibelius darrande händer. Nervositeten och
darrningen störde honom redan nu, och symptomet blev värre med
åren. Sibelius var djupt indignerad över de danska tidningarnas
omnämnanden.
I
början av år 1913 fick han uppleva något ännu värre, när den
fjärde symfonin framfördes ute i världen. Redan i december 1912
hade Wiens filharmoniker vägrat spela verket trots kapellmästare
Felix Weingartners bönande. Kompositören ansågs vara en obegriplig
modernist. I februari i Göteborg "dämpade högljudda uttryck
av ogillande de få försiktiga applåderingsförsöken", såsom
Göteborgs orkesters överkapellmästare, kompositören Wilhem Stenhammar
skrev till honom.
I
mars framfördes fjärde symfonin för första gången i Förenta
staterna. Walter Damrosch dirigerade verket i New York och varnade
publiken för verkets säregenhet på förhand. En del av publiken
flydde mellan satserna. "Autentiskt, skrämmande individuellt
och skrämmande äkta", kommenterade Musical America. Visserligen
konstaterade W. M. Humiston den 9 augusti i samma tidning att
Sibelius musik låter som "underliga försök av en dåligt
utbildad eller oskolad amatörkomponist".
Ännu
i oktober var mottagandet i Boston bestört efter en konsert
som Carl Muck dirigerade. "Den nyaste symfonin av Finlands
mest betydande kompositör är till största delen ett virrvarr
av de allra bedrövligaste dissonanser. Den överträffar till
och med Debussys tristaste och suraste moment", skrev Boston
Journal. "Hans fjärde symfoni är ett sorgligt misslyckande",
hävde Boston American. "Hanteringen är 1900- eller kanske
2000-tal (…) Det dissonerande, nedstämda mumlet förde egentligen
ingenstans", klandrade Boston Record.
Ur
årets 1913 perspektiv var kritiken inte exceptionell. Om Richard
Strauss' Elektra sade man att den påminde om "rostade
gångjärns knarrande", "spädbarns skrikande" och
"råttornas pipande". Claude Debussys musik i sin tur
fick vitsorden "ful", "passionsfri" och
"impotent". Den finländska kompositören var i gott
sällskap, bland de främsta musikaliska nyskaparna.

Richard
Strauss
Sibelius
tillbringade året 1913 i Finland. Till den kompositoriska skörden
hörde den sofistikerade och återhållsamma Barden som
fick sin urpremiär i Helsingfors den 27 mars 1913. Recensionerna
var högaktningsfulla och även fjärde symfonin fick stora applåder
med bravorop".
Till
sommarens glädjeämnen hörde den äldsta dottern Evas bröllop
med Arvi Paloheimo som bodde strax intill. Bröllopet firades
på Ainola den 10 juni. Sibelius verkade vara i arbetstagen:
under sommaren komponerade han ett av sina stora mästerverk,
Luonnotar (Naturens dotter) för sopran och orkester.
Aino Ackté uruppförde verket på Gloucesters musikfestival den
10 september. Times berömde kompositören som hade "en synnerligen
rik fantasi och en tydligt individuell linje". Den finska
texten och det faktum att partituret länge blev opublicerat
gjorde det dock svårt att inrota verket i repertoaren.
På
det bekanta sättet blev dagboksanteckningarna dystrare när dagarna
mörknade. "Mitt sinne är sjukt, inte minst därför att det
kommit till en brytning mellan alla mina vänner. Varför. Felet
ligger nog hos mig själv.", skrev han på årets sista dag.
Och
ändå hade 1913 varit ett enastående komponeringsår. Också pantomimmusiken
Scaramouche och flera mindre verk vittnade om hans skaparkraft.
I
början av år 1914 reste Sibelius till Berlin för en dryg månad
för att komponera och lyssna på ny musik. På hemmafronten var
allt bra: ”Äktenskapet och kärleken bara växer och väller fram
större och större”, skrev hans hustru.
I
Berlin hörde Sibelius mycket brokiga framföranden. Paul Juonis
violinkonsert och Weissmans pianokonsert upplevde kompositören
som Sibelius-influerade. Han var mera intresserad av Debussy,
Mahler, Strauss, den unge Korngold och Arnold Schönberg. Sibelius
applåderade Schönbergs kammarsymfoni entusiastiskt medan en
del av publiken buade åt det dissonanta verket.
"Att
se saker så här går nog för sig. Men en pina för öronen är det",
skrev han i sin dagbok. Under våren och sommaren nämnde han
ofta sitt Schönberg-intresse för Aino och intervjuarna och berömde
kompositören.
Av
Okeaniderna komponerade Sibelius först ett utkast i tre
satser. De bevarade satserna II och III hade urpremiär först
på hösten 2002 i Lahtis. Sedan blev den ensatsiga "Yale-versionen"
i Dess-dur färdig. På våren sände Sibelius den till beställaren,
Norfolks musikfestival. När kompositören beslöt att själv resa
och dirigera uruppförandet, bearbetade han verket ännu en gång
och gjorde det mera enhetligt samt valde D-dur som tonart. "Yale-versionen"
blev kvar hos Carl Stoeckel som satte den i förvar på Yale-universitetet.
Även den framfördes först på hösten 2002. Däremot medförde den
slutliga D-durversionen framgång för Sibelius, och under sin
resa njöt han både av Stoeckels luxuösa gästfrihet och nivån
på festivalorkestern som var en samling av östkustens främsta
orkestermusiker.

Carl
Stoeckel är värd för Sibelius i sin bostad.
Konserterna
var Sibelius kapellmästarkonst som bäst. Okeaniderna
och hitar som Finlandia och Valse triste gjorde
publiken förtjust. ”Efter konserten var mottagandet det mest
entusiastiska som jag någonsin sett”, skrev Stoeckel. ”Hela
publiken flög upp och hurrade entusiastiskt. Kompositören själv
var troligtvis den lugnaste personen på platsen.”
Henry
Krehbiel, en av Amerikas stora kritikernamn, bekräftade mottagandets
exceptionalitet. Okeaniderna var enligt honom "en
av de vackraste skapelserna inom havsmusiken som någonsin komponerats".
Enligt Krehbiel var Sibelius ett världsgeni, en lika anslående
uppenbarelse på kapellmästarpodiet som Richard Strauss eller
Arturo Toscanini.
New
York Tribune kallade Okeaniderna för "mästarens
hittills mest briljanta verk". Även New York Times ansåg
att Sibelius framträdande var den viktigaste händelsen på Norfolks
musikfestival. The American skrev att han till och med var Norfolks
alla tiders mest fascinerande och populära uppträdare.

The
Shed, konsertsalen i Norfolk.
Med
Okeaniderna fick Sibelius de amerikanska kritikerna att
ändra sig efter fjärde symfonins förkrossande kritik. Många
kritiker, kapellmästare och andra musiklivets påverkare i Förenta
staterna bekantade sig med Sibelius och hans musik just i Norfolk.
Deras entusiasm syntes under de följande årtiondena, när Sibelius
i Amerika blev den populäraste levande tonsättaren. Den direkta
inverkan på konsertpubliken var mindre, eftersom Sibelius bara
uppträdde på Norfolks musikfestival, inte till exempel i New
York eller Boston.
Stoeckels
var värdar åt Sibelius ännu länge efter konserterna. De tog
honom till Niagarafallen samt Yaleuniversitetet, där kompositören
vigdes till hedersdoktor. Av en slump beviljades Sibelius hedersdoktors
värdighet även vid Helsingfors universitet under sin resa i
Amerika. Aino fick representera honom vid akten i hemlandet.

Sibelius
som hedersdoktor i Yaleuniversitetet.
Sibelius
var på lyckans höjder. Han planerade en lukrativ turné i Amerika
kanske redan följande år och skrev till sin bror att skuldproblemen
höll på att bli lösta.
Det
gick emellertid annorlunda. Under sin hemresa fick Sibelius
höra om skotten i Sarajevo, och när han äntligen kom hem hade
första världskriget börjat. Kontakterna med den tyska förläggaren
blev svårare, när Tyskland och Ryssland hamnade i krig med varandra.
Trots sin autonomi var Finland en del av Ryssland och således
Tysklands fiendeland. Sibelius kunde inte hålla ordentliga kontakter
med den tyska förläggaren, och även resan till Amerika måste
ges upp.
Kompositören
hade lyssnat till sina inre röster efter halsoperationen. Samtidigt
som hans stil höll på att bli mera förståelig vad harmonierna
beträffar och dess natur sällskapligare, stängdes världen för
honom på grund av kriget.