På
hösten 1892 flyttade det nygifta paret till ett gemensamt hem
på Wladimirsgatan eller nuvarande Kalevagatan i Helsingfors.
Samtidigt förnyade Sibelius den nära vänskapen med Robert Kajanus
och konstnären Axel Gallén (senare Akseli Gallen-Kallela). På
hotell och restaurang Kämp började Symposion-sessionerna
som ofta räckte till och med i flera dygn och under vilka trion
och deras konstnärsvänner dryftade livets och konstens grundfrågor
och prövade sina hemma väntande hustrurs tålamod.
Till
en början tog Symposion-sessionerna bara bråkdelen av den unga
makens tid. Sibelius undervisade både vid Wegelius musikinstitut
och vid Kajanus orkesterskola. Ämnena var teori och violinspel,
och som värst fanns det 30 timmar undervisning per vecka.
Vid
sidan om undervisningsuppgifter färdigställde han sju sånger
till ord av Runeberg som han till och med fick publicerade.
Höstens 1892 huvudarbete var i varje fall komponerandet av En
Saga. "I den finns passion, Rausch [hänförelse]",
skrev han till sin vän Adolf Paul och nämnde samtidigt Arnold
Böcklins målningar.
Komponerandet
av En Saga avbröts för en stund av mormoderns, prostinnan
Borgs begravning, som blev Sibelius farväl till barndomens Tavastehus.
Efter begravningen såldes kompositörens barndomshem.
En Saga uruppfördes den 16 februari 1893 i en version
som var längre och mera heterogen än den nuvarande versionen.
”Bara han kunde betvinga sin inspiration lite mera", beklagade
sig Nya Pressens Karl Flodin. Oskar Merikanto tordes kräva att
Sibelius skulle stryka bort ställen som kändes överflödiga.
Det var exakt vad Sibelius gjorde år 1902.
En
verklig knockout kom i mars 1893, när Sibelius dirigerade Kullervo
tre gånger. Uusi Suometars kritiker ansåg att verket var obegripligt
och föreställningen likgiltig. Enligt Aftonbladet var verket
långt, monotont och uttröttande. På äldre dagar drog sig Sibelius
till minnes att även vännerna uppmanat honom att bli ”organist
i Borgå”.
I
mars 1893 fick Aino och Janne sin förstfödda Eva, och i april
fick Sibelius för omväxlings skull framgång som tonsättare,
när man även i kritikerkretsar ansåg Väinämöinens båtfärd
för kör vara ett bra och lättfattligt verk. Båtfärden
inverkade enligt Sibelius ”som en bomb” .
Nu
började Sibelius korta wagnerianska period. På sommaren 1893
planerade han en opera på basen av Kalevalas 6:e och
16:e sånger. Det var meningen att Båtens skapelse skulle
komponeras enligt den modell som presenterats i Wagners artikel
Oper und Drama. "Tonerna uppnår sin rätta styrka
först när de styrs av ett poetiskt syfte. Med andra ord när
ordet och tonen förenas", resonerade Sibelius.
Till
operans uvertyr komponerade Sibelius Tuonelas svan. Han
sökte bekräftelse för sin stil på en pilgrimsresa till Wagner-festspelen
i Bayreuth under sommaren 1894, men slutligen väckte Wagnerdyrkan
en motreaktion hos honom. Wagnerkrisen utlöstes genom studier
av Liszts Faust-symfoni. "Jag tror att jag egentligen
är musikmålare och diktare. Jag menar att Listz' [Liszts] musikaliska
ståndpunkt är mig närmast. Den där symfoniska dikten",
resonerade Sibelius nu. Komponerandet av en opera fick vara,
och av skisserna bearbetade han Lemminkäinen-sviten.
Under
operaplanens år färdigställdes även flera andra verk: Viborgs
studentnation beställde musik till tablåer om Karelens historia
av honom. Resultatet blev Karelia-scenmusiken av vars
beståndsdelar Sibelius senare bearbetade Karelia-sviten.
Scenmusiken och speciellt den snabbt bearbetade sviten som var
längre än idag fick ett gott mottagande i Helsingfors kritikerkretsar.
I Ylioppilaskunnan Laulajats kompositionstävling blev Sibelius
ändå tvåa med sin Rakastava. Hans förre lärare Emil Genetz
vann med sin fosterländska Hakkapeliter-sång.
Efter
sommarens Bayreuthresa fick Sibelius tvivelaktig publicitet,
när Axel Gallén på höstutställningen hängde ut Symposion-tavlan,
där Sibelius, Kajanus, Gallén och en insomnad "borgare"
sitter på en krog vid munklikör och ser på Osiris vingar i skenet
av en djupt symbolisk bakgrund.

Axel
Galléns första version av Symposionmotivet, den s.k. "Kaiustaflan".
Från vänster Axel Gallén, Oskar Merikanto, Robert Kajanus och
Jean Sibelius.
På
grund av tavlan fick Sibelius rykte som en suput till konstnär.
Han hade till och med svårare att få kredit. Kompositören hade
dock ett gott minne av Symposion-kvällarna. "Symposion-kvällarna
gav mig mycket under denna tid då jag annars skulle ha varit
mer eller mindre ensam."
I
slutet av år 1894 fick familjen sin andra dotter, Ruth. Sibelius
trivdes en stund bättre än tidigare hemma vid arbetsbordet.
I mars 1895 uruppfördes den "första skizzen" för Skogsrået
d.v.s. en melodram för recitatör, stråkar, två valthorn och
piano. Skogsråets orkesterversion framfördes den 17 april.
Nu kom de wagnerianska dragen i det erotiskt betonade verket
tydligare fram. Skogsrået blev senare bortglömt för decennier,
tills Lahtis Stadsorkester under ledning av Osmo Vänskä gjorde
det till en liten mediehändelse med sin skivinspelning på 1990-talet.

Alexander
Järnefelt avled en dag efter Lemminkäinen uruppförande. I gruppbilden
stående Arvid, Armas, Eero och hans hustru Saimi Järnefelt.
Sittande Aino Sibelius, Elisabeth Järnefelt, Jean Sibelius,
Emmy (Arvids hustru) och Eero (Arvids son), Elli Järnefelt (Ainos
syster), Mikael Clodt (Elisabeths bror) och Kasper Järnefelt.
Sibelius
arbete var fortfarande inriktat på Lemminkäinen-sviten,
och på hösten 1895 tog han trots skulderna tjänstledighet från
musikinstitutet för att färdigställa verket. Verket var färdigt
för repetition i början av april 1896, men Kajanus orkester
var fortfarande tveksam. Framförandet var slutligen en publiksuccé,
men recensionerna var oense. Oskar Merikanto prisade verket,
men Karl Flodin kom redan nu med förbehåll: till exempel solot
för engelskt horn i Tuonelas svan var i hans tycke ”kolossalt
långt och tråkigt”.
Som mellanarbete skrev Sibelius Kröningskantaten för
universitetet, men urpremiären den 2 november 1896 blev förstörd
på grund av en musikers berusningstillstånd. Sibelius fortsatte
med att komponera en enaktsopera, Jungfrun i tornet.
Publiken hade redan ställt sig på Sibelius sida, men kritikerna
hade igen också förbehåll. Sibelius förbjöd framförandet av
sin opera strax efter urpremiären i november. Dess uvertyr dirigerade
han dock ännu flera år senare.
Den
25 november 1896 sökte Sibelius musiklärartjänsten vid Helsingfors
universitet efter Richard Faltin. Ämnet för provföreläsningen
var folkmusiken och dess inverkan på tonkonsten. "Det finns
en underlig likhet mellan vår tid och århundradet före Bach.
Då var kyrkotonarterna i ett tillstånd av sönderfall. De kunde
inte stå på sig därför att de var konstruerade och saknade en
stabil grund. De fick ge plats för tonaliteten, som hade sin
egen grund i den urgamla folksången. Nu syns det tydligt, att
vår moderna tonalitet vacklar", predikade Sibelius.
"Men
– man bör inte gå och riva ner gammalt om man inte har något
nytt att sätta i dess ställe. Detta lyckas inte på det sättet
att man bygger upp ett tonsystem - det måste hittas levande
i folkmusiken."
"Jag
går så långt i detta påstående, att alla s.k. intressanta vändningar,
modulationer m.m. har haft endast ett övergående värde, om deras
frö inte ligger i folkmusiken."
Provföreläsningen
var litet mosaikaktig, men man beslöt att föreslå Sibelius för
tjänsten. Robert Kajanus överklagade beslutet och vann slutligen
kampen. Detta fick vännernas förhållande att svalna avsevärt.
Även om samarbetet fortsatte, kände Sibelius även misstänksamhet
mot Kajanus efter detta och gav ofta utlopp för sina motstridiga
känslor i sin anteckningsbok.
Så
splittrades Symposion-kretsens kärntrio: Gallen-Kallela var
ofta utomlands eller i ödemarken. Kajanus och Sibelius sågs
nu som konkurrenter, även om de fortsatte sitt samarbete. Symposion-årens
intensivaste period hade slutat redan under slutet av år 1894,
och nu försvann Symposions gruppkänsla slutgiltigt.
”Jag
förberedde mig för att gå mina egna vägar”, mindes Sibelius.
"1890-talets stämning kom ej mera tillbaka."