År
1897 arbetade Sibelius mycket hårt, men fick oskäligt litet
tack för det. I början av året blev den fina Promotionskantaten
färdig, och på sommaren under Italienresan samt i Lojo och
Helsingfors färdigställdes Koskenlaskijan morsiamet för
baryton och orkester. Den fick ett relativt bra mottagande den
1 november 1897, men det var ändå den nya versionen av Lemminkäinen-sviten
som stal uppmärksamheten. Igen berömde Merikanto verket, och
publiken var rentav extatisk, men Karl Flodin utdömde Sibelius
stil i sin famösa nedsabling.
”Detta
slags musik värkar rent patologiskt och kvarlämnar intryck,
så blandade, pinsamma och till sin natur odefinierbara, att
de mycket litet ha genensamt med den estetiska känsla af lust,
som all skön konst och främst musiken bör väcka”, avlossade
Flodin. ”Lemminkäinen-illustrationerna nedslår mig, gör
mig olycklig, söndersliten och apatisk. Bör musiken uppväcka
sådana känslor?”

A.
Federleys karikatyr av kompositören till Tuonelas svan från
år 1898.
Sibelius
frustration är förståelig. Han hade redan några kompositioner
av mycket hög internationell rang, såsom Kullervo, En
saga och de tidiga versionerna av Karelia-sviten
samt Lemminkäinen-sviten. Orkesterverken hade inte ens
utgivits i noter och de lika litet som kompositörens övriga
produktion hade uppmärksammats utomlands. Dessutom var Sibelius
sårad av Flodins destruktiva kritik. Av sin utmärkta Lemminkäinen-svit
godkände han endast två satser Tuonelas svan och Lemminkäinens
hemkomst. Först flera årtionden senare lät han sig övertalas
att ge ut sviten i dess helhet. Bland allt detta elände avled
tonsättarens mor den 29 december. Hon fick inte följa sin sons
lysande karriär som skulle leda till den internationella toppen
endast ett par år senare.

Maria
Sibelius, kompositörens mor.
Vändningen
till det bättre var snabb. Sibelius fick ett tioårigt konstnärsstipendium
på 3000 mark per år. Sibelius förmodade senare att Kajanus ordnat
med stipendiet till honom som kompensation för att ha tagit
musiklärarvakansen på universitetet. Stipendiet var omkring
hälften av en professors lön. Under den första tioårsperioden
motsvarade det 9000-11 000 euro per år. Efter tioårsperioden
ändrades det till en livslång pension, men inflationen började
gnaga på beloppet. Stipendiet löste inte de ekonomiska problemen
men Sibelius kunde så småningom avstå från sina undervisningsuppgifter.
Situationen
underlättades ytterligare då Sibelius tonsatte Adolf Pauls skådespel
Kung Kristian II. Premiären var den 24 februari och skådespelsmusiken
innehöll oförglömliga pärlor som Elegi och Sången
om korsspindeln. Musette var en så fastnande trall att helsingforsborna
sjöng den med orden ”Minä menen Kämppiin takaisin” ("Jag
går tillbaka till Kämp"). Man tog Musette som kösignal
för hotell Kämps telefoncentral då restaurangen öppnades på
nytt i slutet av 1990-talet.
Sibelius
gamla musikerkamrat, Hufvudstadsbladets kritikersignatur ”Bis”
dvs. Karl Fredrik Wasenius åtog sig att förlägga fyra stycken
från skådespelsmusiken: nämligen Elegin, Musetten,
Menuetten och Sången om korsspindeln. Han lät
trycka noterna som pianoarrangemang på Breitkopf & Härtels
boktryckeri i Leipzig. De var lättsålda. För första gången kunde
Sibelius tävla med favoriter som Oskar Merikanto om titeln som
den mest folkkära finländska kompositören.
Vid
slutet av februari, strax efter skådespelsmusikens premiär,
reste Sibelius med sin hustru till Berlin. Aino som var gravid
återvände snart tillbaka, men Sibelius fortsatte sin vistelse
i metropolen och tecknade upp de alkoholmängder han förtärde.
Aino hade varnat honom för att inte dricka för mycket. "Janne,
det kan hända att du just nu befinner dig på gränsen och om
du inte gör en helomvändning nu, kan du bli mycket besynnerlig
och otrevlig i det avseendet", skrev Aino.
Vistelsen
i Tyskland lönade sig. Adolf Paul övertalade Sibelius att komma
med honom till Leipzig för att träffa Oskar von Hase, direktören
för det tyska storförlaget Breitkopf & Härtel. Breitkopf
& Härtel hade tidigare tryckt scenmusik från Kung Kristian
II för Wasenius räkning och nu beslöt förlaget att köpa
de tyska rättigheterna till scenmusiken. Äntligen hade Sibelius
kommit i kontakt med ett internationellt förlag.
På
sommaren bearbetade Sibelius sin skådespelsmusik i Lojo. Wasenius
lät även trycka de dyra orkesterpartituren trots att han förfasade
sig över kostnaderna, och Breitkopf & Härtel började distribuera
partituren i Tyskland.
Livet
gick sin gång: den tredje dottern Kirsti föddes i november i
Helsingfors och i december framfördes orkestersviten Kung
Kristian II framgångsrikt i Helsingfors. "Musiken låter
utmärkt och det verkar att tempona skulle vara de rätta. Jag
tycker att jag för första gången har fått någonting färdigt
", skrev kompositören.
Med
musiken till Kung Kristian II fick Sibelius ett visst
anseende även utanför Finland. Redan i februari 1899 framfördes
skådespelet med god framgång i Stockholm, även om musiken spelades
med en underdimensionerad orkester. I samma månad spelades musiken
i Leipzig under ledning av Hans Windersten. Leipziger Anzeitung
kallade verket en ”onödighet”, vilket irriterade kompositören.
Han skulle trots allt ha velat presentera sig med ett fullödigare
verk.
Ett
sådant var på kommande: i januari 1899 flyttade Sibelius till
Kervo för att fly huvudstadens frestelser och komponerade sin
första symfoni. Hans fosterländska känslor vaknade när den ryske
tsaren Nikolaj II den 15 februari 1899 utfärdade "Februarimanifestet"
vars syfte var att inskränka storfurstendömet Finlands autonomi.
I allmänna riksärenden lämnade manifestet den finländska riksdagen
endast en rådgivande roll.
Parallellt
med sin symfoni höll Sibelius på att komponera Aternarnes
sång vars ord man lätt kunde uppfatta som en deklaration
mot det ryska förtrycket. Symfonin och Aternarnes sång
uruppfördes den 26 april i Helsingfors. Publiken mottog sången
med entusiasm och började betrakta Sibelius som en av det nationella
motståndets ledargestalter. Symfonin å sin sida gjorde kritiker
förtjusta, till och med Richard Faltin och Oskar Merikanto.
Från att ha varit en kontroversiell figur blev Sibelius nu nationalhjälte.
Sibelius
fortsatte som protesttonsättare. Till oktober färdigställdes
Islossningen i Uleå älv för recitatör, kör och orkester.
Topelius hade en gång i tiden författat texten Alexander II
till ära, varför generalguvernören Bobrikov inte kunde censurera
verket. I den nya politiska situationen var det inte svårt för
finnarna att upptäcka protestandan i verket.
Det följande protestverket hörde man i november. Sibelius komponerade
musiken för de tablåer som spelades under Pressens dagar. Musiken
var förträfflig: först gjorde Sibelius om finalen, tablån Finland
vaknar, som blev ett separat stycke, nämligen Finlandia.
År 1911 omarbetade han ännu de bitar som han tyckte var de bästa
till orkestersviten Scènes historiques 1 eller Historiska
bilder I.
"Få
nu se vad detta nya århundrade för med sig för Finland och finländarna",
skrev Sibelius till sin hustru nyårsdagen. "Historiens
dom drabbar åtminstone inte oss finnar. Och den omständigheten
att vår sak är rättvis ger oss värdighet och lugn."